تنظیمات transactional replication بین دو سیستم SQL Server 2005

فولدر Replication
Replication بیشتر اوقات نقش مهمی در استراتژی مدیریت بانک اطلاعاتی شما دارد. ممکن است سازمانی از آن بجهت انطباق اطلاعات در قسمتهای مختلف، پردازه های offline، افزونگی داده ها و یا سایر کارهای مدیریتی بهره ببرد. این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه با استفاده از  Management Studio بتوانید بین دو سیستم Microsoft SQL Server 2005، ‌تنظیمات replication را انجام دهید.

در ابتدا شما باید در SQL Server Management Studio به DataBase Engineی که می خواهید داده های آن را replicate کنید، متصل شوید. سپس بر روی فولدر Replication  راست کلیک کنید و گزینه Configure Distribution را انتخاب کنید:

سرور Distribution
در مرحله بعد،‌ انتخاب می کنید که به چه روشی سرور distribution را گزینش می کنید. در بیشتر محیطهای replication کوچک، همان سروری که داده ها نگهداری می شوند بعنوان distributor انتخاب می گردند. اما اگر شما مقادیر داده زیادی را بین سرورهای بسیار بزرگ و پراستفاده replicate می کنید، ممکن است بخواهید که یک سرور اختصاصی و جداگانه را جهت سیستم distributor  انتخاب کنید. این سرور اختصاصی می تواند بعنوان سیستم distributor برای چندین SQL Server باشد:  

SQL Server Agent
شما نیاز دارید که سرویس SQL Server Agent بطور خودکار اجرا شود. چراکه SQL Agent می بایست آماده مدیریت subscription ها باشد. جهت تنظیم کردن این موارد در این ویزارد، اکانتی که سرویس SQL Server را اجرا می کند،‌ باید دارای مجوز admin بر روی کامپیوتر باشد. اگر کسی با مجوزهای admin کامپیوتر موجود نباشد، بایستی اکانت SQL Server Agent بصورت اتومات تنظیم شود: 

فولدر Snapshot
سپس شما باید فولدر snapshot را  تنظیم نمایید. این فولدر حاوی یک تصویر (مجموعه ای از فایل ها که شامل داده هایی است که جهت replication در ابتدا انتخاب کرده اید.) است. این فولدر نیاز به فضای کافی جهت نگهداری تمامی داده ها replicateی شما دارد. اگر از متد push برای ارسال subscription ها به subscriber استفاده می کنید، یک مسیر بر روی سیستم خود را بدهید و اگر subscriber از متد pull داده ها استفاده می کند، باید فولدر snapshot خود را بر روی شبکه قابل دسترس از طرف هر دو سیستم قرار دهید:

Distribution
تنظیمات بانک اطلاعاتی distribution بسته به مقدار داده ای که شما replicate خواهید کرد و همچنین تناوب زمانی replication متفاوت است. بانک اطلاعاتی (که پیش فرض distribution نام دارد.)،‌ می تواند سایز بزرگی داشته باشد(اگر شما بندرت replicate می کنید.) و به شدت فعال هستید(و فعالیت زیادی بر روی داده های replicate شده دارید). در مورد مکان این بانک اطلاعاتی مطمئن باشید که فضای کافی در اختیار دارید و اثر منفی بر روی سرور شما نخواهد گذاشت:

Local Publication
حال که وضعیت distribution تنظیم شد، می توانید داده هایی را که می خواهید publish  کنید را انتخاب نمائید.جهت انجام این کار،‌کلیک راست بر روی Local Publications نموده ، و New Publication را انتخاب کنید: 

بانک اطلاعاتی Publication
 در این مرحله می توانید نام بانک اطلاعاتی که داده ها از آن replicate می شوند را انتخاب کنید. لیست تمام بانک های اطلاعاتی کاربر در پنجره ای نمایش داده می شود و شما تنها باید از لیست موجود نام بانک اطلاعاتی خود را انتخاب کنید و کلید next  را بزنید:
 

انتخاب جدول ها
 در این مرحله جداول حاوی داده های مورد نظر شما برای replicate انتخاب می گردند. تنها می توان داده های جدولهایی که را کلید اصلی دارند، replicate کرد. اگر داده مد نظر شما فاقد این ویژگی باشد، قبل از این مرحله یک کلید اصلی برایش ایجاد کنید.شما می توانید همه یک (یا چند جدول ) را جهت replicate  انتخاب کنید:

ستونهای مورد نیاز در Replicate
و یا می توانید تنها ستونهای خاصی از یک جدول را جهت replicate انتخاب کنید. در مواقعی که شما می خواهید مجموعه ای از داده ها را برای برنامه های تحت وب و یا هر مورد دیگری publish  کنید این گزینه بهترین است. اعمال این مورد حجم snapshot را پایین آورده و فضای مورد نیاز بر روی subscriber را هم کاهش می دهد :

فیلتر کردن داده ها
در ضمن می توانید داده های خودتان را فیلتر کنید.گرچه این مورد کمی پیشرفته است و تا وقتی که شما نیاز به دستکاری داده ها بجهت راحتی بیشتر در publish ندارید، پیشنهاد نمی شود:

Filter data

هم اکنون یا زمانبندی
 سپس می توانید تعیین کنید که snapshot بلافاصله و یا در زمانبندی خاصی گرفته شود. snapshot  هنگامی که داده ها را از جدولها کپی می کند، آنها را قفل می کند. (بجهت حفظ یکپارچگی داده هایی که replicate  می شوند.) agent به سرعت می تواند اجرا شود اما در صورتیکه شما حجم بالایی از داده داشته باشید، می تواند کمی زمانبر باشد، بنابراین سعی کنید آن را زمانبندی کنید:

Now or schedule

مجوز
در اینجا می توانید برای agent خود تعیین مجوز کنید. اگر سرویس SQL Server Agent  شما مجوزی برای دسترسی به شاخه ای که snapshot می بایست در آن قرار گیرد ندارید، اکانتی متفاوت برای این امکان دسترسی، ایجاد کنید:

Credentials

نامگذاری publication
بعد از انتخاب از تقریبا منوهای زیاد(که در اکثر آنها گزینه پیش فرض کافی بود)،‌ می توانید publication خود را نامگذاری کنید. می توان این publication را برای subscriberهای زیادی ارسال کرد ، در نتیجه نام publication  را متناسب با داده هایی که در بردارد، نه جایی که به آن ارسال می شود، برگزینید:

Name your publication

تنظیم  subscriberها

اکنون شما آماده هستید تا subscriberهایی را برای publication خود تنظیم کنید. Subscriberها سرورهایی هستند که داده های replicate شده شما را دریافت می کنند. برای انجام چنین کاری بر روی publicationی که ایجاد کردید، کلیلک راست کنید و New Subscriber  را انتخاب کنید:

Set up subscribers

 انتخاب publication مربوط به replication
در ابتدا شما باید publicationی که می خواهید pulish کنید را انتخاب نمائید. اگر شما سیستم distributor  جداگانه ای استفاده می کنید، ابتدا به SQL Serverی که محل publication است که از آن replicate می کنید، متصل شوید:

Select replication publication

 انتخاب subscriberها
حالا شما قادرید subscriberهای خود را انتخاب کنید. برای این کار می توانید براحتی Add Subscriber را انتخاب کنید، که در اینصورت توسط پیغام SQL Server Management Studio  به شما جهت ارتباط با سرور هشدار می دهد. بسادگی نام سرور و نوع شناسایی هویت کاربر را انتخاب کنید. در اینجا تنها با تکرار این مرحله، می توانید چندین سرور را بعنوان subscriber انتخاب کنید:

Select subscribers

نوع Authentication
می توانید نوع authentication برای distribution agent را نیز انتخاب کنید. اگر می خواهید از اکانت خاصی برای push  کردن داده ها به سرور subscription استفاده کنید،‌ اینجا آن را انتخاب کنید. می توانید از بین SQL Server Agent account، یک Windows account و یا یک SQL account برحسب ساختار امنیتی خود استفاده کنید:

Authentication type

تنظیم زمانبندی
در مرحله بعد می توانید زمانبندی را تنظیم کنید. می توانید agent را بگونه ای تنظیم کنید که بصورت مدوام کار کند که باعث replicate شدن تقریبا آنلاین و همزمان داده ها می شود.و یا می توانید آن را بگونه ای تنظیم کنید که در زمانهای مورد نظر شما replicate انجام شود. مورد دوم در زمانهایی که در یک WAN بسیار کند هستید و می خواهید از حداکثرپهنای باند در زمانهایی خاص استفاده کنید کاربرد دارد:

Set the schedule

خصوصیات Subscriber
 اینک می توانید در زیر publication خود، subscriber مربوطه را نیز ببینید. در اینجا می توانید خصوصیات subscription خود را تغییر دهید، مجددا subscription را مقداردهی کنید، وضعیت تطابقی را مشاهده کنید و یا replication monitor را نمایش دهید:

Subscriber properties

 مشاهده replication monitor
 با مشاهده replication monitor می توانید مطمئن شوید تراکنشهای شما با موفقیت انجام شده اند و چه زمانی برای تکمیل هر مرحله صرف شده است. اگر هر خطایی داشته باشید در اینجا می توانید از جزئیات مربوط به آن جهت راهنمایی برای رفع عیب، استفاده کنید: 

View replication monitor

نویسنده مقاله : Josh Hoskins
لینک مقاله: http://content.techrepublic.com.com/2346-9592_11-161780.html?tag=nl.e138
نظرات 3 + ارسال نظر
میترا دوشنبه 7 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 12:25 ب.ظ

salam
eyval ajab site bahali hal kardam

مازیار پنج‌شنبه 26 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:24 ب.ظ

مقاله آموزشی جالبی بود با تشکر

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 دی‌ماه سال 1390 ساعت 10:07 ب.ظ

سلام
من به یه مشکل تو کارام برخوردم که تنها راهش اینه بایست دو تا sql رو یه سیستم نصب کنم مثل آفیس که میشه هم 2003 و 2007 رو با هم نصب کرد و رو یه سیستم داشت. ولی فرقش اینه من میخام دو تا sql 2000 رو همزمان رو یه سیستم داشته باشم. فرقی نمیکنه پی سی باشه یا سرور
میتونی کمکم کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟[ناراحت]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد