SQL Server 2000 Basic Installation

مدیریت SQL Server 2000 در ۱۵ دقیقه از هفته: Basic Installation - قسمت دوم

قسمت اول

به سری دوم از این سری مقالات خوش آمدید! در مقاله هفته پیش نگاهی به ورژنها و پیش نیازهای نصب SQL Server 2000 داشتیم. در این مقاله نگاهی داریم به چگونگی انجام ابتدایی ترین و اصلی ترین نحوه نصب SQL Server 2000. عناوین این مقاله عبارتند از :

- مرحله پیش از نصب
- مروری بر مراحل نصب 

مرحله پیش از نصب

لیست کارهایی که می بایست قبل از نصب SQL Server 2000 انجام دهید :

  • CDهای مربوط به SQL Server 2000 و سیستم عامل خود و نیز رمز نصب آنها را در دست داشته باشید.
  • با استفاده از یک اکانت که مجوزهای admin را داراست، به سیستم خود وارد شده باشید.
  • هر نوع نرم افزار آنتی ویروسی که در حال اجراست را غیر فعال کنید، چراکه ممکن است بر روی نصب شما تاثیر گذار باشد.
  •  هر نوع سرویس و یا برنامه ای را که به SQL Serve، DSN  ویا ODBC وابسته است غیرفعال کنید.
  • هر برنامه کاربردی را که به رجیستری دسترسی دارد و غیر ضروری است، ببندید.
  • Event Viewer  را ببندید.(بنا به گفته مایکروسافت!)

مروری بر نصب

۱. هنگامی که CD مربوط به SQL Server 2000 را در درایو CD-ROM خود قرار می دهید، با صفحه ای به شکل زیر مواجه می شوید. اگر منوی SQL Server را نبینید، به احتمال بسیار زیاد اجرای اتومات در سیستم شما غیرفعال شده است. برای اجرای دستی منوی SQL Server از Windows Explorer استفاده کنید و فایل autorun.exe را از روی درایو CD-ROM خود اجرا کنید. شما می توانید گزینه "...Run" را از روی منوی شروع انتخاب کرده و  d:autorun.exe را وارد کنید،‌ d حرف نشاندهنده درایو CD-ROM شماست.


بر روی  "SQL Server 2000 Components" کلیک کنید تا componentهای موجود را که می توانید نصب کنید، مشاهده کنید.

2. در این مرحله با سه گزینه در صفحه componentها مواجه می شویم.در اینجا نصب خود را با نصب  Database Server ادامه می دهیم. componentهای  Analysis Service و English Query را در مقاله ای دیگر دنبال خواهیم کرد.


بر روی  "Install Database Server" کلیک کنید تا مراحل نصب SQL Server 2000 آغاز شود.

3.نصب 
Database Server هم اکنون آغاز می شود.

بر روی Next کلیک کنید تا نصب ادامه یابد.

4. در اینجا پیغامی داده می شود که ما باید کامپیوتری را که می خواهیم SQL Server بر روی آن نصب شود، انتخاب کنیم. سه گزینه وجود دارد:

Local Computer -- جهت  نصب SQL Server بر روی local computer .
Remote Computer --جهت  نصب SQL Server بر روی یک remote computer در شبکه.
Virtual Server -- جهت نصب SQL Serverبر روی یک Server Cluster استفاده می شود.
در این مقاله تنها بر نحوه نصب SQL Server 2000 بر روی یک local computer نگاهی داریم. در مقاله بعدی از این مجموعه Remote و Clustered installations را بررسی می کنیم.

گزینه "Local Computer" را انتخاب و Next را کلیک کنید.

5.  حال که انتخاب کردیم  SQL Server درکجا نصب شود،‌ مواردی که مایل به نصب آنها هستیم را نیز انتخاب می کنیم.
  • Create a new instance : اجازه می دهد که یک  instance یا نمونه جدیدی از SQL Server و یا Client Tools را نصب کنیم.
  • Upgrade, remove, or add components : اجازه می دهد با یک instance که قبلا نصب شده کار کنیم.
  • Advanced options : اجازه می دهد که نصب فایلهای انتخابی کاربر(custom)، بازسازی registry keys و حمایت و نگهداری از Virtual Servers برای Failover Clustering انجام گیرد.
اکنون نگاهی داریم به چگونگی ایجاد  instance جدیدی در SQL Server 2000. در مقاله بعدی نگاهی داریم به چگونگی  upgrade کردن instance موجود، انجام دادن  installation خودکار و تنظیم یک clustered server.



گزینه "Create a new instance of SQL Server, or install Client Tools" را انتخاب کرده و Next را کلیک کنید. 

6. چند صفحه ای که نمایش داده می شوند بسیار عمومی و فقط جنبه نمایشی دارند، که به سرعت از آنها می گذریم.


برای بزرگ شدن بر روی عکس Click کنید

نام خود و اطلاعات شرکت را وارد کنید و Next را بزنید.

7. برای ادامه نصب از ما تقاضای مطالعه تعهد به license می شود.


برای بزرگ شدن بر روی عکس Click کنید

توافقنامه را مطالعه کرده و اگر با مفاد آن موافقید بر روی "Yes"، و اگر مخالفید بر روی "No" کلیک کنید. دقت کنید که با انتخاب "No" نصب خاتمه می یابد.

8. سپس باید نوع نصبی که می خواهیم انجام دهیم را انتخاب کنیم.

  • Client Tools Only : تنها Client Toolهایی را که به شما اجازه مدیریت یک SQL Serverی به صورت Remote را می دهد، نصب می کند.
  • Server and Client Tools : یک instance یا نمونه از  SQL server و Client Toolها را نصب می کند.
  • Connectivity Only : تنها (Data Access Components (DAC و کتابخانه های شبکه را نصب می کند، که در اینصورت برنامه ها می توانند با یک نمونه از SQL Server کار کنند.

گزینه  "Server and Client Tools" را انتخاب و Next را کلیک کنید.

9. نام نمونه یا Instance در این قسمت مشخص می گردد. اگر می خواهید نمونه پیش فرض SQL Server را نصب کنید، گزینه "Default" را تیک خورده باقی بگذارید. اما اگر می خواهید یک نمونه یا نام نصب کنید، تیک مربوط به گزینه "Default" را بردارید و در قسمت "Instance Name" نام مطلوب را تایپ کنید. برای کسب اطلاعاتی راجع به چگونگی نامگذاری نام Instance،نگاهی به مقاله:
SQL Server 2000 Administration Fundamentals بیندازید.



گزینه "Default" را چک خورده باقی بگذارید و  Next را کلیک کنید.

10. هم اکنون نوبت انتخاب نوع تنظیمات (setup) است:

  • Typical -- فایلهای مورد نیاز و مواردی را که عموما استفاده می شود، نصب می گردد.
  • Minimum -- تنها فایلهای مورد نیاز نصب می شود.
  • Custom -- فایلهای مورد نیاز نصب می شود و سپس از شما درخواست میگردد تا موارد مورد نیاز دیگری را که می خواهید، انتخاب کنید تا نصب شوند. این گزینه به شما اجازه انتخاب  collation و کتابخانه های شبکه ای را که استفاده می کنید، میدهد.  
Type System Files Program Files Database Files
Typical/Custom* 182,917K 38,205K 34,432K
Minimum 75,116K 12,127K 25,600K

* با اضافه و کم کردن کامپوننت ها، سایز مربوط به نصب Custom متفاوت خواهد بود.

در این صفحه امکان انتخاب مسیر مقصد برای نصب فولدرهای "Program Files" و "Data Files" وجود دارد:

  • Program Files : فایلهای سازنده SQL Server engine و toolها
  • Data Files : بانکهای اطلاعاتی SQL Server

درایو سیستمی، درایو پیش فرض انتخاب شده برای نصب  SQL Server 2000 است. (همان درایوی که نصب ویندوز در آن صورت گرفته). جستجوی دایرکتوری پیش فرض کمی متفاوت بوده و بستگی دارد که شما نمونه پیش فرض یا نمونه با نام را نصب می کنید. از جدول زیر برای شناسایی دایرکتوری پیش فرض استفاده کنید:

نوع Instance

دایرکتوری Program Files

دایرکتوری Data Files *

Default Instance Program FilesMicrosoft SQL ServerMssqlBinn Program FilesMicrosoft SQL ServerMSSQL$InstanceNameBinn
Named Instance Program FilesMicrosoft SQL ServerMssqlData Program FilesMicrosoft SQL ServerMSSQL$InstanceNameData

* "InstanceName" نامی است که شما برایInstanceی از SQL Server خود انتخاب نموده اید .

"Custom" را انتخاب کرده و تا وقتی که دلیل معقولی(همچون کمبود فضای ذخیره سازی بر روی دیسک)برای تغییر مسیر نصب ندارید، همان گزینه پیش فرض را انتخاب کنید و Next را کلیک کنید.


11. در اینجا به شما امکان انتخاب کامژوننتهای اختیاری داده می شود:


جهت بزرگ شدن عکس کلیک کنید.
جهت ادامه نصب Next را کلیک کنید.

12. انتخاب اکانتهای سرویس مربوطه، (اکانتهایی که SQL Server هنگام دستیابی به منابعی از قبیل هاردهای NTFS، و یا کامپیوترهای دیگر، جهت شناسایی در محیط ویندوز استفاده می کند) مهمترین قسمت است. SQL Server 2000 دو نوع اکانت استفاده می کند: یک برای SQL Server  و دیگری برای SQL Server Agent. اکانت SQL Server بوسیله  SQL database engine که تمامی سرویسهای مرتبط با بانکهای اطلاعاتی را فراهم می کند، استفاده می شود. اکانت SQL Server Agent بوسیله SQL Server Agent که مسئول فراهم کردن alertها و زمانبندی job برای SQL Server شماست، مورد استفاده قرار میگیرد. در اینجا فقط بدانید که دو نوع اکانت داریم؛ در آینده در مبحث مربوط به  SQL Server Agent در جزئیات کاملتر، تفاوتهای ایندو را خواهید فهمید.

اولین گزینه شامل انتخاب همسان هر دو اکانت و شروع خودکار SQL Server agent و یا اگر تمایل داشته باشید، انتخاب اکانتهایی جداگانه برای هر سرویس است. اگر انتخاب کردید که هر دو از اکانت همسانی استفاده کنند، بایستی انتخاب کنید که اکانت از کدامیک از انواع Local System account یا Domain User account باشد.

اگر این نمونه تنها SQL Server شما بر روی شبکه خواهد بود و نیز طرحی برای تعامل این سرور با هیچ SQL serverهای دیگر و یا remote storage serverها ندارید، می توانید از اکانت Local System استفاده کنید. اما اگر مایلید با SQL serverها ی دیگر در ارتباط باشید و اطلاعاتی از سرورهای دیگر بگیرید، بایستی اکانتی بدین منظور در دومین خود ایجاد کنید. اگر از اکانت domain برای SQL Server استفاده می کنید، پیشنهاد می شود که بجای استفاده از اکانتهای موجود، یک اکانت اختصاصی برای SQL server ایجاد کنید. این بدین دلیل اهمیت دارد که اگر قوانین اکانت شبکه شما تحت هر ۳۰ تا ۹۰ روز انقضاء یابد، شما مجبورید کلمه عبور را در تمام SQL Serverها هر 30 تا90 روز یکبار تغییر دهید. برای غلبه بر این مشکل، برای اکانتی که برای SQL Serverها استفاده می کنید، کافیست که گزینه "Password Never Expires" را انتخاب نمائید.

انتخاب اکانت مخصوص برای هر سرویس، همان گزینه های بالا را بطور مستقل برای هر اکانت پیش روی شما می گذارد. در اینجا نیز قادرید انتخاب کنید که SQL Server Agent بطور خودکار شروع به کار کند یا نه. در مقالات سری بعد نگاهی به سرویسها بصورت جزئی تر خواهیم داشت.

گزینه "Use the same account for both services. Autostart SQL Server Agent Service" و "Use the Local System account" را انتخاب کرده و Next را کلیک کنید.

13. انتخاب نوع شناسایی مورد بعدی است که با آن مواجه می شویم. مراحل شناسایی (استفاده از نام و کلمه عبور شما) به یک SQL Server برای دسترسی به بانکهای اطلاعاتی توسط SQL Server و یا سیستم عامل انجام می شود.

اگر "Windows Authentication Mode" را انتخاب کنید، شناسایی کاربران بوسیله امکانات امنیتی کاربران و گروههای ویندوز صورت می گیرد. بعبارت دیگر همان اکانتی را که برای ورود به سیستم ویندوزی بکار برده اید، برای دسترسی به بانکهای اطلاعاتی  SQL Server استفاده می شود. استفاده از این روش، امکانات راحتتر و موثرتری جهت مدیریت کاربران فراهم میکند. پیشنهاد میشود تا وقتی که دلیل قانع کننده ای ندارید از نوع "Windows Authentication Mode" استفاده کنید.

شناسایی نوع "Mixed Mode" هر دو نوع  Windows Authentication و SQL Server Authentication را فراهم می کند. برخلاف شناسایی نوع Windows ، شناسایی نوع SQL Server توسط SQL Server راه اندازی شده و متکی بر سیستم عامل نیست. بدلیل اینکه SQL Server Authentication مستقل است، این نوع شناسایی توسط هر نوع سیستم عاملی غیرویندوزی قابل پیاده سازی است (به استثناء Unix). هنگامیکه نوع شناسایی Mixed Mode را انتخاب می کنید، جهت دریافت کلمه عبوری برای اکانت مدیر سیستم (sa) از شما پرس و جویی صورت می گیرد. این امانت موجود است و شما می توانید بعنوان یک "sysadmin" در SQL Server توسط آن شناسایی شوید. هنگامی که شما نوع "Windows Authentication" را انتخاب می کنید،‌اکانت sa غیرفعال می شود.

دو نکته آخر در مورد "Windows Authentication"(برای هر یک از دو مُد) اینکه:

 به صورت خودکار مجوز"sysadmin" برای دسترسی به SQL server به گروه امنیتی ویندوز BUILTINAdministrators بر روی local computer (کامپیوتری که SQL Server بر روی آن نصب شده) و گروه "Domain Admins" (اگر کامپیوترSQL Server بخشی از دومین باشد) اعطا می شود. همچنین بیاد داشته باشید که بایستی از Windows NT یا Windows 2000 جهت استفاده از Windows Authentication، برخوردار باشید. اگر بعنوان مثال از Windows 98 استفاده میکنید، تنها می توانید از نوع SQL Server Authentication استفاده کنید.

امنیت موضوع بزرگی است و یک یا دو مقاله برای تشریح جزئی تر می طلبد. برای کار فعلی ما مهم این است که این دو نوع شناسایی را درک کنید.


گزینه  "Windows Authentication Mode" را انتخاب و Next را کلیک کنید.

14. مورد بعدی که باید انتخاب کنید collation پیش فرض است. سه بخش برای تنظیم collation  داریم:

  • Character Set
  • Sort Order
  • Case Sensitivity


"character set"  مشخص می کند چه اسکی کد صفحه ای استفاده خواهد شد. کدهای صفحه اَسکی شامل کدهایی هستند (اعداد بین ۰ تا ۲۵۵) که هر کدام برابر با کاراکتر خاصی است. برای مثال اَسکی کد مربوط به حرف A، عدد ۶۵ است. کارکترهای ۰ تا ۱۲۷ مجموعه اسکی های استاندارد("Standard ASCII Set") نامیده می شوند و در همه code pageها یکسان هستند. کدهای کاراکتری ۱۲۸ تا ۲۵۵ مجموعه اسکی های اضافه("Extended ASCII Set") هستند و و بین زبانهای متفاوت، متغییرند. نگاهی بیاندازید به کدهای صفحه اسکی 
1252 و 437.

دو نوع عمده برای مرتب سازی وجود دارد: باینری و دیکشنری(Dictionary و Binary). اگر قبلا با دیکشنری کار کرده باشید با نحوه مرتب سازی آشنایی دارید. دقیقا شبیه دیکشنری،‌مرتب سازی نوع دیکشنری داده ها را بر اساس حروف الفبایی مرتب می کند. اگر از نحوه مرتب سازی دیکشنری استفاده کنید،‌می توانید از قبل تخمین بزنید که داده های شما به چه ترتیبی تحویلتان می گردند.

مرتب سازی باینری، کمی پیچیده تر از روش قبلی برای درک و تخمین ترتیب داده های آن است. مرتب سازی باینری بر حسب اعداد تشکیل دهنده کد اسکی حروف می باشد. مرتب سازی های باینری می توانند نتایجی داشته باشند که اغلب غیر منتظره است، چرا که اعدادی که سازنده کدهای اسکی هستند بر اساس ترتیب دیکشنری نمی باشند. بهرحال مزیت مرتب سازی باینری در سرعت بالای آن است.

"Case sensitivity" هنگام مقایسه ها نقش خود را ایفا می کند. برای مثال اگر شما بدنبال کلمه "trainers" در متنی باشید و گزینه  case-insensitive را در collation  خود فعال کرده باشید؛ "Trainers" ، "TRAINERS" و "TrAiNeRs" برگردانده خواهند شد. اما اگر شما از collation نوع   case-sensitive استفاده کنید، تنها "trainers" بازگردانده می شود.

حال که اطلاعاتی راجع به ساختار 

collation پیدا کردید، اجازه بدهید به گزینه های مربوط به تنظیمات موجود در صفحه collation در هنگام نصب بیندازیم.می توانید انتخاب کنید که از تنظیمات محلی ویندوز (Windows' Locale) برای collation استفاده کند و یا از نوع SQL Server آن Collation استفاده کند. با استفاده از Windows' Locales از اطلاعات Collationی که توسط سیستم عامل فراهم شده بهره خواهید برد. در حالیکه Collationهای SQL جهت سازگاری هنگام ارتباط با ورژن های قدیمی تر SQL Servers و یا بروزرسانی یک بانک اطلاعاتی تهیه شده است.

بیاد داشته باشید که در اینجا فقط یک تنظیم پیش فرض برای سرور خود دارید و می توانید بعدا collationی مخصوص برای هر بانک اطلاعاتی و یا حتی برای هر جدول مشخص کنید.


گزینه "SQL Server Collations", "Dictionary order, case-insensitive, for use with 1252 Character Set."، را انتخاب و  Next را بزنید.

15.انتخاب کتابخانه های شبکه یکی از آخرین مراحل است. برای دسترسی کلاینت ها به SQL Server، سرور و کلاینت باید از پروتکلهای همسانی استفاده کنند. انتخاب نوع پروتکل بستگی به نوع کلاینتها و پروتکولهای شبکه ای که استفاده می کنید، دارد. دقت کنید که "Named Pipes"تنها در Windows NT 4.0 یا Windows 2000 در دسترس است. در رابطه با کتابخانه های شبکه Named Pipes و TCP/IP درمقالات بعدی همین سری جزئی تر صحبت خواهیم کرد.


برای بزرگتر شدن Click کنید
تنظیمات پیش فرض را باقی بگذارید و Next را کلیک کنید.

16. در اینجا پیامی به ما داده می شود که اطلاعات کافی در اختیار دارد و می تواند نصب را ادامه دهد. اگر بخواهید تنظیمات قبلی را تغییر دهید همین حالا باید این کار را بکنید. به محض اینکه Next را کلیک کردید نمی توانید به عقب برگردید.

برای بزرگتر شدن Click کنید

Next را کلیک کنید تا نصب ادامه یابد.

17. اکنون باید از بین دو  نوع license یکی را انتخاب کنیم:

Per Seat : یک SQL license  و یک License برای دسترسی هر کلاینت (CAL) برای هر وسیله ای که به SQL Server دسترسی دارد.
Processor License : یک license برای هر پروسسوری که SQL Server استفاده می کند.

بهتر است از "Per Seat licenses" زمانی استفاده کنید که تعداد مشخصی کلاینت به تعداد زیادی سرور دسترسی خواهند داشت. و "processor licenses" هم برای مواقعی که تعداد نامشخصی کلاینت که در ساعات مختلف تعدادشان متفاوت است، همچون یک سایت تجارت الکترونیک، قابل استفاده است.


نوع و تعداد licenseهای خریداری شده را وارد کنید و Continue را کلیک کنید.

18. برنامه نصب فایلها را بر روی دیسک سخت شما کپی کرده و با خاتمه کار شما را مطلع می سازد.


19. حال می توانید به "Start" بر روی taskbar رفته و "Programs" را انتخاب کنید و سپس به "Microsoft SQL Server" رفته و محل ابزارهایی که جهت کار با SQL Server نصب شده را پیدا کنید.


در اینجا مرور مقدماتی به مراحل نصب SQL Server 2000 خاتمه می یابد. اگر شما دقیقا از این ورژن  SQL serverی که من استفاده کردم، نداشته باشید، مراحل نصبتان کمی متفاوت تر است.(من از نسخه ای که کمی متفاوت است و کلید نصب ندارد استفاده کردم.) در سری بعدی مقاله مفاهیم پیشرفته تری را که در موقع نصب SQL Server 2000 با آن مواجه می شویم را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

لطفا نظرات و سئوالات خود در رابطه با این مقاله را به پست الکترونیکی اینجانب ارسال کنید. می توانید برای دریافت مطالب آموزشی دیگر و تمریناتی پیرامون ویندوز ، SQL Server و Exchange به سایت 2000trainers.com سر بزنید. امیدوارم از این مقاله استفاده برده باشید. منتظر نظرات و مطالب شما هستم.

نویسنده مقاله:Mike
maubert@databasejournal.com
www.2000trainers.com
» تمام مقالات Michael Aubert را ببینید 

 لینک مقاله

نظرات 5 + ارسال نظر
علیرضا جمعه 25 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 12:23 ب.ظ http://asp-2005.blogfa.com

سلام. آقا واقعا؛ دستت درد نکنه.

خیلی به دردم خورد مطالب این بلاگ. رشته ما به شکلیه که هر چی بیشتر می خونیم تازه میفهمیم که کمتر بلدیم.

امیدوارم به همین روال ادامه بدی.

ممنون.

بهزاد یکشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:07 ق.ظ http://beh-soft.blogfa.com

سلام با توجه به وبلاگ جالب و خوبی که دارین می خواستم تبادل لینک کنیم
اگر مایل هستین منو با نام "آموزش #C و ASP.NET و ADO.NET" لینک کنین و به من اطلاع بدین که شما رو با چه نامی لینک کنم.
بازم ممنون

محمد زینالی جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 01:55 ب.ظ

دستت در نکنه دداش

م خ چهارشنبه 30 دی‌ماه سال 1388 ساعت 12:00 ق.ظ http://mkhoshbakht.blogfa.com

سلام. آیا مایل به تبادل لینک هستید؟

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:03 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد